Det finns få saker som chockerar människor idag och ibland kan man faktiskt känna att allt som finns att göra i modevärlden redan har visats eller gjorts. Sedan 90-talet som hade sin hårdrocks-inspirerade era (med början på 80-talet), då kängor och klänningar på lager dominerades och kultserien Beverly Hills 90210 speglade de senaste trenderna, har egentligen ingen mer revolutionerande period skett i klädindustrin. Det har varit mycket återblickar de senaste två decennierna, då flower power-rörelsens blommiga mönster har gjort sig påminda, följt av 80-talet med mamma-jeansen, volanger och axelvaddar. Vad finns egentligen i modern tid som har gjort eller snarare gör modet till nyskapande?
Code of conduct
Vad insatta personer talar om är istället ett nytänkande. Former och färger går och kommer tillbaka, men sättet man marknadsför eller tillverkar plaggen är helt nytt idag. För det första tillverkas inte kläderna i det egna landet längre, utan görs på andra sidan jordklotet. detta harv resulterat i dåligt arbetsklimat och miljöpåverkan p.g.a. långa transporter. Därför är arbetskoderna eller CSR något som eftersträvas idag samt att göra kläder i miljövänliga material eller som tål stora påfrestningar.
Kampanjerna
En annan aspekt som klädmärkena gör för att få en nisch är inte att fokusera på designen utan på kampanjen så att märket associeras till en viss sak eller känsla.