Några modeplagg som aldrig blir omoderna

Förutom den berömda Chanel-dräkten och den lilla svarta, finns det en rad andra plagg som har skapats av berömda modeskapare och som fortfarande inte gått ur tiden.

Trenchcoaten

Den praktiska rocken som kan användas i alla väder, såg dagens ljus i slutet på 1800-talet genom Thomas Burberry. Han designade den först till den brittiska armén, men den blev först populär när den uppdaterades med rutigt fodertyg på 20-talet. Sedan dess har den kopierats av i stort sett alla klädmärken som säljer utomhus-plagg, men den typiska Burberry-rocken smäller ändå högst. Den tillverkades senare även för kvinnor som fick en snävare variant i andra färger.

Tenniströjan

Tennisproffset René Lacoste lanserade sin egen tenniskollektion efter avslutad karriär på 30-talet. Han började marknadsföra tröjor av bomullspiké som han själv spelat i och broderade dit sin egen logotype i form av en krokodil på bröstet. Sedan dess har piképolon kopierats världen över och fortsätter att vara omåttligt populär ute i världen, speciellt i sportsliga eller aktiva sammanhang.

Pilotglasögonen från Ray-Ban

De tuffa och odödliga pilotbrillorna lanserades 1937 av optikerbolaget Bausch och Lomb, för piloterna i det amerikanska flygvapnet. Snabbt blev det en modeaccessoar och har i stort sett varit lika modern sedan starten.

Hermés-scarfen

1937, kom även Hermés ut med en vacker sidenscarf som har setts i finare kretsar sedan dess, inte minst bland kungligheter. En scarf från Hermés kan kosta ända upp emot 20 000 kronor om den är vintage.

Gummistöveln

Vem hade trott att Hunters stövlar som först endast användes av brittiska soldater under de leriga fältmarscherna under första-och andra världskriget, senare skulle bäras av massan världen över? Så kom det dock att bli och från att bäras på den engelska landsbygden bland överklassen, spred sig trenden vidare och Hunter kan nu stoltsera med sina gummistövlar som blivit kopierade av hundratals märken.